Hver torsdag hele året gjennom henter fotograf Christian Tobekk fra Studio G bilnøkler av bruktbilsjef Stig Strømstad hos Kongsvinger Bilsenter AS. Det kommer stadig inn brukte biler som skal fotograferes og presenteres på best mulig måte.
-Dere gjør en flott jobb for oss. Slik verden har blitt, hvor stadig flere leter opp interessante biler på internett, er vi helt avhengig av gode bilder. Uten det hadde vi slitt, mener bruktbilsjef Stig Strømstad.
Fra 2000 til en million
Det er åtte år siden Studio G begynte å fotografere bruktbiler for Kongsvinger Bilsenter AS.
-De var faktisk den andre bilkunden vår. Den første var Mercedes-forhandleren i Trondheim, sier daglig leder Gisle Lian Olsen hos Studio G, som forteller at etterspørselen etter slike jobber for alvor har skutt fart de siste årene.
-Vi etablerte dette som et eget tilbud for omtrent 10 år siden. Det første året leverte vi rundt 2000 bilder. I år passerer vi en million med god margin, og vi har kunder over så å si hele Sør-Norge, fra Steinkjer i nord til Mandal i sør.
Selvfinansierende
Både Stig Strømstad og Gisle Lian Olsen er enige om at det «blir bare kål», som bruktbilsjefen uttrykker det, å gjøre fotojobben selv.
-En profesjonell fotograf tar jo selvsagt mye bedre bilder enn om vi skulle begynne å rote med dette på egen hånd, sier Strømstad.
-En ting er at bildene blir bedre. Men det er like viktig for kundene våre at de slipper å bruke masse ressurser på dette, mener Gisle.
-Vi har satt dette i system, og har både profesjonelle folk og programmer. Vi henter bilene, og dagen etter ligger bildene på nettet der de skal være. Det er både effektivt og tidsbesparende for kundene, som i stedet kan bruke tiden på det de skal. Vi mener at den jobben vi gjør for Kongsvinger Bilsenter AS og de andre bilkundene våre rett og slett er selvfinansierende.
Dyktige fotografer og gode sjåfører
Christian Tobekk er en av de 13 Studio G-fotografene som har bilfoto som sin spesialitet. Torsdag er Kongsvinger-dagen hans, og han vet som regel ikke før onsdag ettermiddag hvor travel dagen blir. Han regner med å bruke opp mot en halvtime på hver bil, og i dag har Stig Strømstad fire som skal fotograferes. Han forteller at Kongsvinger Bilsenter er en grei kunde, for bilene kommer rett fra bilpleie, og er nypolert og ryddet.
-Det er det ikke alle kundene våre som gjør. Det tar mye tid å gjøre bilene presentable.
Christian og kollegene hans er nøye utvalgt av Studio G-sjefen.
-Det viktigste er at de er svært dyktige fotografer. Men nesten like viktig er det at de er pålitelige og gode sjåfører. Vi flytter biler for flerfoldige millioner av kroner til og fra trange fotosteder hver eneste dag, og det er selvsagt viktig for både oss og kunden at det ikke skjer noen uhell. Dessuten er bilinteresse et stort pluss, sier Gisle, som selv er langt over gjennomsnittet interessert i biler og motor.
Publiseres over natta
Selv har ikke Studio G-sjefen så mye tid lenger til å drive med bilfotografering. Administrasjon, salg og oppfølging krever sitt, men det hender at han må vikariere hvis en av fotografene hans av en eller grunn er fraværende.
-Vi har hovedkontor og fotodesk på Kongsvinger, og jeg er temmelig sikker på at det ikke er noen her i byen som sender mer data enn oss. Vi får inn bildene fra alle fotografene, administrer fortløpende redigering, og publiserer dem der de skal være. Dagen etter at bildene ble tatt ligger de på nettet.
Som Stig Strømstad hos Kongsvinger Bilsenter AS, ønsker de fleste av kundene til Gisle Lian Olsen å benytte profesjonelle fotografer fra Studio G. Men det er ikke alltid dette er praktisk mulig eller økonomisk lønnsomt. Studio G-sjefen har imidlertid en løsning for disse tilfellene, også.
-Vi kaller dem hybridkunder. Kunden tar bildene selv etter grundig opplæring og veiledning fra oss, og så sørger fotodesken vår for redigering og publisering av bildene. Så langt har denne ordningen fungert glimrende.